جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

ترانزیستور چیست ؟

ترانزیستور چیست؟ ترانزیستور در سال ۱۹۴۷ در آزمایشگاه های بل هنگام تحقیق جهت تقویت کننده های بهتر و یافتن جایگزینی مناسب برای رله های مکانیکی اختراع شده است. در نیمه اول قرن بیستم لوله های خلاء، صوت و موسیقی را تقویت کرده بودند . اما توان زیادی مصرف می کردند و سریعا می سوختند .شبکه های تلفن به صد ها هزار رله مکانیکی برای اتصال مدارات به همدیگر نیاز داشتند تا شبکه بتواند سر پا بایستد . به دلیل وجود این رله های مکانیکی لازم بود برای عملکرد مطلوب همیشه تمیز باشند .در نتیجه نگه داری و سرویس آنها مشکل و پر هزینه بود. با ظهور ترانزیستور قیمت ها نسبت به زمان استفاده از لامپ خلاء شکسته شد . درنتیجه بهبودی زیادی در کیفیت شبکه های تلفن حاصل گردید.

ترانزیستور چیست

کاربردهای ترانزیستور

در این بخش سعی داریم به پاسخ این پرسش بپردازیم که کاربردهای ترانزیستور چیست ؟ ترانزیستور کاربرد های متعددی دارد . دو کاربرد پایه ای آن به عنوان سوئیچ و استفاده در مدولاسیون میباشد . کاربرد دومی بیشتر به عنوان تقویت کننده مورد نظر است. سرعت بسیار زیاد ترانزیستور است که می توان گاهی آن را در مقایسه با کلید آنی در نظر گرفت.  ترانزیستور را می توان به دیگر منابع الکترونیکی متصل کرد .

به عنوان مثال به میکروفن به منبع سیگنال و حتی به یک ترانزیستور دیگر ….ترانزیستور از عناصری به نام نیمه هادی مانند سیلیکون و ژرمانیوم ساخته می شود . نیمه هادی ها جریان الکتریسیته را نسبتا خوب اما نه به اندازه ای خوب که رسانا خوانده شوند مانند مس و آلومنیوم و تقریبا بد اما نه به اندازه ای که عایق نامگذاری شوند مانند شیشه هدایت می کنند . به همین دلیل به آنها نیمه هادی می گویند. ترانزیستور می تواند مقدار هادی بودن خود را تغییر دهد . هنگامی که لازم است یک هادی باشد می تواند هدایت خوبی دشته باشد . هنگامی که لازم است تا به عنوان عایق عمل کند جریان ناچیزی را از خود عبور می دهد .

نحوه کار ترانزیستور

نحوه کار ترانزیستور چیست؟ بصورت استاندارد دو نوع ترانزیستور PNP و NPN وجود دارد . انتخاب نام آنها به نحوه کنار هم قرار گرفتن لایه های نیمه هادی و پلاریته بستگی دارد. اوایل ترانزستورها از جنس ژرمانیم و بصورت PNP ساخته می شدند . محدودیتهای ساخت و تفاوت بهره دریافتی ، سازندگان را مجبور کرد بیشتر از نیمه هادی از جنس سیلیکون و با پلاریته NPN برای ساخت ترانزیستور استفاده نمایند . در عملکرد این دو نمونه تفاوت خاصی وجود ندارد .

این بدان معنی نیست که ترانزیستور ژرمانیم با پلاریته NPN یا سیلیکون با پلاریته PNP وجود ندارد. برای هریک از لایه های نیمه هادی که در یک ترانزیستور وجود دارد یک پایه در نظر گرفته شده است . این پایه ارتباط مدار بیرونی را به نیمه هادی ها میسر می سازد.
این پایه ها به نام های Base پایه، Collector جمع کننده و Emitter منتشر کننده مشخص می گردند. باتوجه به ساختار لایه ای یک ترانزیستور تفاوت خاصی میان Collector و Emitter دیده نمی شود . اما درواقع ضخامت و بزرگی لایه Collector به مراتب از Emitter بزرگتر است .

این موضوع باعث می شود که این دو لایه با یکدیگر تفاوت داشته باشند. با وجود این معمولا در تصاویر برای سهولت ،این دو لایه را بصورت یکسان در نظر میگیردند. امیدواریم با ارائه پاسخی جامع برای این پرسش که ترانزیستور چیست ؟ توانسته باشیم اطلاعات تخصصیتان را افزایش دهیم.

نمایندگی ایسوس و واحد های تعمیرات ایسوس

نمایندگی ایسوس ، واحد های تعمیرات ایسوس را به صورت کارگاههای مجزا راه اندازی کرده است . به همین دلیل کاربران برای رفع ایراد دستگاه باید به واحد مرتبط با دستگاه مراجعه نمایند . مجزا بودن واحدها ی ریکاوری موجب میگردد تعمیرکاران تمامی دقت خود را معطوف به عیب یابی یک محصول نمایند . همین امر موجب افزایش کیفیت دستگاه پس از تعمیر میشود . نمایندگی ایسوس با سرلوحه قرار دادن اهداف مشتری مدارانه به فعالیت میپردازد .

مهمترین هدفی که این مرکز دنبال مینماید این است که کاربران بیشترین بهره را نسبت به هزینه ای که مینمایند ببرند . ریکاوری مصولات ایسوس نیاز به حضور کارشناسان الکترونیک و رایانه دارد . این مرکز برای جذب متخصصین کاربلد تمامی تلاش خود را انجام داده است . چنانچه هر ابهامی در زمنیه این سوال که ترانزیستور چیست ؟ داشتید میتوانید با مهنسین ما تماس بگیرید .

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed