جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

کاربرد فت چیست ؟

فت چیست ؟امروزه با توجه به نقش اساسی تکنولوژی در زندگی روزمره ، شناخت اجزای مختلف لوازم الکترونیکی از اهمیت بالایی برخوردار است . ” فت ” یکی از اجزای این دستگاه هاست که در این مطلب به توضیح در مورد آن می پردازیم . گفتنی است که مطالب ارائه شده ، توسط کارشناسان نمایندگی ایسوس ، جمع آوری شده و در اختیار شما کاربران عزیز قرار می گیرد.

فت یا همان ترانزیستور اثر میدان ، به دسته‌ای از ترانزیستورها اطلاق می شود . کار کنترل جریان در این قطعات ، توسط یک میدان الکتریکی صورت می‌گیرد . فت ، به دو دسته ی عمده ی : ترانزیستورهای تک‌قطبی و ترانزیستورهای دوقطبی ، تقسیم بندی می شود . گفتنی است ترانزیستورهای اثر میدان ، دارای سه پایه ی سورس، درین و گیت هستند . این گروه از ترانزیستورها ، خود به دو گروه ماسفت و جی‌فت تقسیم می‌شوند . در این نوع فت ، برخلاف فت های دو قطبی پیوندی که کنترل جریان امیتر و کلکتور با جریان ورودی به بیس صورت می‌گیرد ، سورس و درین ، با اعمال ولتاژ به گیت ، کنترل جریان می شوند .

کاربرد اصلی فت را می توان در مدارهای مجمتع ، به ‌ویژه تراشه‌های دیجیتال دانست . در بیشتر این تراشه‌ها هزاران ” ماسفت ” استفاده شده است که به عنوان عنصری فعال و نیز به عنوان مقاوت و خازن ، به کار می‌روند. جالب است بدانید که مهندسین نمایندگی ایسوس معتقند : مدارهای ساخته‌شده با بی‌جی‌تی‌ ، ساده تر بوده و سرعت بیشتری نیز دارند اما در مقایسه با مدارهای ماسفتی ، هزینه بر تر می باشند . از ترانزیستورهای اثر میدان در مدارهای کاربردی‌ از جمله : تقویت‌کننده‌ها، کلیدها، منابع جریان، بار فعال و… استفاده می‌شود. فت‌ها همچنین در ساخت فرستنده باند اف‌ام رادیو نیز کاربرد های بسیاری دارند .

مقایسه و ویژگی ها

کارشناسان مرکز تعمیرات ایسوس بر این باورند که فت ها در مقایسه با ترانزیستورهای پیوندی ، قطعاتی  حساس به ولتاژند که امپدانس ورودی آنها بسیار زیاد (در حدود ۱۰۱۴ اهم) و امپدانس خروجی نیز به‌ نسبت زیاد است . همچنین گفته می شود که ماسفت‌ها در مقایسه با بی‌جی‌تی‌ها ، کوچکترند ؛ این قطعات تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از فضا را اشغال می کنند . بدیهی است که در یک تراشه تعدادی زیادی ماسفت را می‌توان جای داد . به همین دلیل ، ماسفت ‌ها کاربرد وسیعی در یکپارچه‌سازی بزرگ‌ مقیاس دارند . تفاوت دیگر ماسفت‌ها با ترانزیستورهای پیوندی این است که ماسفت‌ها ، در بازه‌ای از گستره ی عملکردشان ، همچون یک مقاومت کنترل‌شده با ولتاژ عمل می‌کنند . این قطعات همچنین نسبت به آی‌سی‌های مقاومتی مشابه جای کمتری را در تراشه‌ها اشغال می کنند .

مهندسین نمایندگی ایسوس ، دیگر ویژگی ماسفت‌ها را ، مقاومت بسیار زیاد ورودی‌شان می دانند ؛ این ویژگی بدین معنا است که ثابت زمانی مدار ورودی به قدری بسیار بالاست . به طوری که اجازه می‌دهد بار الکتریکی ذخیره‌شده در خازن کوچک ورودی برای مدت طولانی باقی مانده  و بتوان از آن به عنوان یک ابزار ذخیره‌سازی در مدارهای دیجیتال استفاده کرد. ویژگی چهارم ماسفت‌ها طبق اعلام نمایندگی ایسوس ، قابلیت این قطعات در مصارف توان‌بالا است ؛ ماسفت ها قادرند جریان‌ها زیاد را در چند نانوثانیه کلیدزنی کنند . در مقایسه با فت های بی جی تی ، این مدت ، بسیار سریع‌تر است . و آخرین مشخصه ی ماسفت ها را می توان امکان استفاده از این قطعات در مدارهای فرکانس‌بالایِ توان بالا بر شمرد . همچنین ماسفت ها از توان مصرفی تقریبا صفر ، در حالت خاموش ، برخوردارند .

نمایندگی ایسوس و واحدهای تعمیرات ایسوس

نمایندگی ایسوس وظیفه ی فروش و ارائه ی خدمات پس از فروش کلیه ی محصولات ایسوس را عهده دار می باشد. مدیریت این مرکز به منظور ارائه ی خدمات هرچه با کیفیت تر در زمینه ی فروش و تعمیرات محصولات ایسوس، اقدام به پارت بندی نمایندگی ایسوس کرده است. در هرکدام از این پارت های مجزا، خدمات مربوط به یک محصول ارائه می شود. کارشناسان ویژه ی هرپارت با در اختیار داشتن پیشرفته ترین تجهیزات حوزه ی کاری خود، اقدام به ارائه ی خدمات تخصصی مربوط به همان واحد می کنند؛ به عنوان مثال اگر برای یکی از تجهیزات کامپیوتر شما نقصی پیش بیاید، آن قطعه در واحد تعمیرات تجهیزات کامپیوتر ایسوس عیب یابی و به تخصصی ترین شکل، تعمیر می شود.

اساس کار کلیه ی کارکنان واحدهای مختلف نمایندگی ایسوس، جلب رضایت شما مشتریان گرامی بوده برای رسیدن به این مهم از هیچ تلاشی فروگزار نخواهند بود.لازم به یادآوری است که کلیه ی خدمات مربوط به فروش و تعمیر محصولات ایسوس در این مرکز، با گارانتی ارائه می شود. در ذیل به معرفی واحدهای تعمیرات ایسوس می پردازیم.

در صورت تمایل می توانید اخبار و مقالات مرتبط با محصولات ایسوس را از طریق این بخش پیگیری مایید .

سوالات متداول

محصولات

مقالات

اخبار

Rate this post