جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

دیود چیست ؟

اگر از فعالان حوزه الکترونیک و یا از علاقمندان دستگاههای هوشمند باشید احتمالا واژه «دیود Diode» به گوش‌تان خورده است. اگر شما نیز در پی این پرسش که «دیود چیست» به این صفحه راهنمایی شده اید، خواندن مطالب ارائه شده در این مقاله، احتمالا پاسخگوی ابهامات ذهنی شما باشد. در این مقاله برآنیم تا شما را با دیود، انواع دیود و کاربردهای آن آشنا سازیم. دیود (به انگلیسی: Diode) که از آن با نام‌های دوقطبی الکتریکی و یکسوساز نیز یاد می شود قطعه‌ای است الکترونیکی که جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می‌دهد اما در سوی دیگر، مقاومت بالایی در برابر عبور جریان از خود نشان می‌دهد.

از لحاظ الکتریکی یک دیود هنگامی عبور جریان را از خود ممکن می‌‌سازد که شما با برقرار کردن ولتاژ در جهت درست (+ به آند و – به کاتد) آنرا آماده کار کنید. مقدار ولتاژی که باعث می‌شود تا دیود شروع به هدایت جریان الکتریکی نماید ولتاژ آستانه گفته می‌شود که چیزی حدود ۰٫۶ تا ۰٫۷ ولت می‌‌باشد.

انواع دیود

در تقسیم بندی ها، دیودها را در سه بخش اصلی جای می دهند که عبارتند از:

  • دیودهای سیگنال: برای آشکار سازی در رادیو بکار می‌روند و جریانی در حد میلی آمپر از خود عبور می‌دهند
  • دیودهای یکسوکننده (Rectifiers): برای یکسوسازی جریانهای متناوب بکاربرده می‌شوند و توانایی عبور جریانهای زیاد را دارند.
  • دیودهای زنر (Zener): برای تثبیت ولتاژ از آنها استفاده می‌شود.

دیود چیست ؟

برای تشخیص قسمت مثبت + و منفی – دیود می توان از اهم متر استفاده کرد. شناسایی این دو بخش باتوجه به عقربه اهم متر امکان‌پذیر است. بدین ترتیب زمانی که سیم مشکی به کاتد دیود (قسمت خط دار) و سیم قرمز به آند وصل شود عقربه اهم متر به حرکت در خواهد آمد. (توجه: اهم مترهای عقربه ای برای آزمایش دیود چندان کارا نیستند و بهتر است از مولتی متر دیجیتال که قسمت تست دیود دارد استفاده کرد.) به خاطر داشته باشید آند/کاتد دیود که نمایانگر جهت حرکت الکترونهاست در پیل الکتریکی، برعکس و به صورت کاتد/آند است.

زمانی که سنجش ولتاژ آستانه در دیود های سیلسیوم ۰٫۶ و در دیود های ژرمانیوم ۰٫۲ ولت است، جای دو سیم قرمز و مشکی را تغییر داده و با قرار دادن درجه اهم متر بر روی بالاترین محدوده مقاومتی، دیود را از نظر نشتی تست نمایید. در این حالت عقربه اهم متر نباید تکان بخورد. توجه داشته باشید که انگشتتان به نوک فلزی پراب (قرمز یا مشکی) متصل نباشد. در اینصورت اهم متر مقاومت بدن شما را به جای نشتی دیود نشان خواهد داد!

کاربرد دیود

تبدیل جریان الکتریکی متناوب به مستقیم، مهم‌ترین کاربرد عملی دیود است. در بسیاری از آداپتورها جریان برقی که بوسیله ترانس کاهش پیدا کرده‌است به کمک یک دیود (یکسو سازی نیم موج)، دو دیود (در ترانس با ثانویه سه سر) یکسوسازی تمام موج و یا با چهار دیود (در ترانس با ثانویه دو سر) یکسو سازی تمام موج انجام می شود. به یاد داشته باشید که ولتاژ یکسویه پس از این دیود ها، فرکانس ریپل به میزان دو برابر فرکانس متناوب (در حالت تمام موج) را دارد و جهت مستقیم شدن کامل ولتاژ بایستی خازن صافی با ولتاژ مجاز، ظرفیت بالا (با توجه به مقدار جریان مصرفی) و با رعایت پلاریته و بعد از پل دیود نصب شود.کاربرد دیود

در گیرنده‌های ای ام (مانند رادیو در باند اس دبلیو و آی ام و سیگنال تصویر تلویزیون آنالوگ) دیود نقش آشکارساز را دارد بطوری که سیگنال میانی (آی اف) پس از تقویت در بخش تقویت فرکانس میانی وارد یک دیود می‌شود و خروجی آن سیگنال نهایی قابل استفاده‌است. گرچه معمولا به جای دیود از ترانزیستور استفاده می شود تا یک طبقه تقویت صورت گرفته باشد و دیود بیس-امیتر ترانزیستور عملا کار آشکار سازی را هم انجام خواهد داد.

در برخی موقعیت های خاص زمانی که برای روشن کردن وسایل الکتریکی، فقط دسترسی به جریان الکتریکی مستقیم باشد، برای جلوگیری از سوختن وسیله الکتریکی بر اثر اتصال معکوس سیم مثبت و منفی، از یک دیود در ابتدای مسیر جریان برق استفاده می‌کنند. در صورتی که این دیود در مسیر مثبت جریان با مصرف کننده در حالت سری باشد به آن دیود رکتیفایر می گویند. ولی اگر بصورت موازی با مصرف کننده و به شکل معکوس قرار گرفته باشد به آن دیود محافظ در بایاس معکوس می گویند. از نوعی دیود به نام زنر در ساخت نوعی رگولاتور (تنظیم کننده ولتاژ) استفاده می شود.

نمایندگی ایسوس و واحدهای تعمیرات ایسوس

نمایندگی ایسوس ارائه دهندۀ تمامی خدمات مرتبط با فروش و تعمیر محصولات ایسوس اعم از لپ تاپ، مادربرد، سرور، رایانه شخصی، قطعات شبکه، پروژکتور و …. به کاربران گرامی می باشد. کاربران گرامی محصولات ایسوس می توانند با مراجعه به نمایندگی ایسوس، تخصصی ترین خدمات مرتبط با دستگاه خویش را دریافت نمایند و از مراجعه به سایر مراکز بی نیاز گردند؛ تمامی خدمات ارائه شده در این مرکز به دست تیمی از زبده ترین کارشناسان حوزه تعمیر و فروش و با بهره مندی از پیشرفته ترین تجهیزات و امکانات این حوزه انجام می پذیرد.

نمایندگی ایسوس مجهز به پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات بوده و از برترین تعمیرکاران و متخصصان در حیطه تعمیرات بهره می برد. کارشناسان حاضر در نمایندگی ایسوس به تمام قطعات سخت افزاری و نرم افزاری محصولات این شرکت مسلط بوده و با بهترین ترفندها دستگاه های ایسوس را تعمیر می نمایند.کاربران گرامی می توانند پیش از مراجعه به نمایندگی ایسوس مشملات و پرسش های احتمالی خود را به صورت تلفنی و از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با کارشناسان ما در میان بگذارند و راهنمایی ها و اطلاعات لازم را دریافت نمایند. واحدهای تعمیرات ایسوس در بخش زیر معرفی می گردند.

اخبار ، مقالات ، محصولات وسوالات متداول ایسوس را در سایر صفحات سایت پیگیری نمایید.

سوالات متداول

محصولات

مقالات

اخبار

Rate this post