جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

قطعات لپ تاپ ایسوس

آشنایی با قطعات لپ تاپ ایسوس و آگاهی از کارکرد آنها، تأثیر شایانی در استفاده صحیح از این دستگاه و افزایش عمر مفید آن خواهد داشت. به طور کلی قطعات بکاررفته در لپ تاپ ها را می‌توان در دو دسته جای داد. دسته نخست قطعات داخلی هستند که در درون بدنه دستگاه و خارج از دید کاربر هستند؛ دسته دوم، قطعاتی هستند که غالباً رابط کاربر با لپ تاپ هستند. از میان دسته نخست می‌توان به هارد، کارت گرافیک، فن داخلی و … نام برد و از میان قطعات دسته دوم می‌توان به کیبورد، صفحه نمایش و … اشاره کرد.

در این مقاله برآنیم تا ضمن بررسی قطعات بکاررفته در لپ تاپ های ایسوس، کارکرد هر یک از این قطعات را با شما کاربران گرامی به اشتراک بگذاریم. بدیهی است به دلیل فراوانی قطعات بکاررفته در لپ تاپ امکان پرداختن به همگی آنها وجود ندارد. بنابراین تنها به برخی از قطعات اصلی و مهم بسنده خواهیم کرد.

قطعات لپ تاپ ایسوس

قطعات داخلی لپ تاپ ایسوس

در این بخش به آندسته از قطعات لپ تاپ ایسوس خواهیم پرداخت که غالباً در درون بدنه قرار گرفته و خارج از دید کاربر هستند. برخی از قطعاتی که در این گروه جای داده می‌شوند عبارتند از: باطری لپ تاپ، هارد لپ تاپ، رم لپ تاپ، مادر بورد لپ تاپ، سی‌ پی‌ یو یا همان پردازنده لپ تاپ، های‌ ولتاژ لپ تاپ، کارت شبکه لپ تاپ، مودم اینترنال لپ تاپ، فن و هیت سینک لپ تاپ، کابل فلت لپ تاپ و … . خرابی هر از قطعات لپ تاپ ایسوس می‌تواند به عملکرد این دستگاه آسیب زده و آنرا با اختلال مواجه کند.

هارد لپ تاپ

هارد یکی دیگر از قطعات لپ تاپ ایسوس است که تقریباً تمامی داده‌ها از جمله سیستم عامل، فایل‌ها، برنامه‌ها و … روی آن قرار می‌گیرند. هارد‌دیسک‌ها معمولا به اندازه یک کتابچه با اندازه‌های بین ۳٫۵ تا ۶ اینچ اما سنگین‌تر و سخت‌تر هستند. دیسک سخت یک وظیفه دارد و آن حفظ دائمی داده‌ها است. هر داده دیجیتالی و اطلاعاتی که برای ذخیره سازی به هارد دیسک ارسال می‌شود، تا زمانی که حذف نشود در مکان خود باقی خواهد ماند.

پیشنهاد سایت: تعویض هارد لپ تاپ

باتری لپ تاپ

باتری های موجود در لپ تاپ ها برای حفظ ساعت اصلی سیستم و برای حفظ اطلاعات ذخیره شده در حافظه CMOS بر روی مادربرد هستند. برخلاف کامپیوترهای دسکتاپ، باتری لپ تاپ قابل حمل بوده و یک لپ تاپ می تواند تنها با استفاده از باطری ها کار کند. در حال حاظر تمامی لپ تاپ های جدید از باطری های لیتیوم یونی استفاده می کنند. دیگر باتری های مورد استفاده در لپ تاپ عبارتند از: باتری لیتیوم یون (Li-ion)، باتری نیکل کادمیوم (Ni-Cd)، باتری نیکل متال هیدرید (Ni-MH)، باتری لیتیوم پلیمری (li-pol)، باتری هوشمند (Smart Battery).

مادربرد لپ تاپ

مادربرد، قطعه‌ای بنیادین در بهبود عملکرد و ارتقاء کیفی یک کامپیوتر است. انتخاب یک مادربرد مناسب، علاوه بر اثرگذاری مستقیم و آنی بر عملکرد سیستم، سبب انعطاف‌بخشی آن نیز می‌گردد. بطور کلی در بازار سه نوع مادربورد وجود دارد: نوع اول از قطعات استاندارد استفاده کرده که در حال حاضر این نوع بردها منسوخ شده است. نوع دوم ترکیبی از قطعات استاندارد و SMD میباشد. نوع سوم فقط از قطعات SMD بهره برده است که به نوعی میتوان گفت عمر مادربورد را بیشتر کرده و نسبت به بقیه مدل ها بهتر است.

رم لپ تاپ

رم لپ تاپ گونه‌ای از حافظه برای ذخیره‌سازی داده‌هاست که اجازه می‌دهد فایل‌ها در مدت زمانی کوتاه، نوشته و خوانده شوند؛ بدون اینکه در این خواندن و نوشتن تقدم و تأخر زمانی اهمیتی داشته باشد.‌ این مورد از قطعات لپ تاپ ایسوس به سیستم شما اجازه می‌دهد ‌با سرعت بالا به داده‌های مورد نیاز دسترسی داشته باشد. در نتیجه ارتقاء رم لپ تاپ تأثیر بالایی بر سرعت عملکرد سیستم شما دارد. بد نیست بدانید که رم یک حافظه موقتی است که با هر بار راه‌اندازی سیستم عامل تمامی داده‌های ذخیره شده ‌روی آن پاک می‌شود.

کارت شبکه لپ تاپ

کارت شبکه نیز یکی دیگر از قطعات لپ تاپ ایسوس است که در گروه قطعات داخلی قرار می‌گیرد. همانگونه که از نام این قطعه پیداست جهت اتصال یک دستگاه کامپیوتری، به دنیای اینترنت و یا شبکه محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نظر ساختاری کارت شبکه، لزوماً نباید یه کیت یا بورد فیزیکی باشد؛ این قطعه می‌تواند به صورت آنبورد On Board یعنی قسمتی از مادربورد و شامل یک یا دو چیپ، مقاومت، خازن و به عنوان کنترلر شبکه سیستم باشد. به طور کلی اتصال به دنیای اینترنت بدون داشتن کارت شبکه لپ تاپ ممکن نیست و این قطعه حیاتی‌ترین عضو در اتصال کاربر لپ تاپ به دنیای اینترنت است.

سی‌ پی‌ یو یا همان پردازنده لپ تاپ

یکی از مهم‌ترین قطعات لپ تاپ ایسوس و البته سایر لپ تاپ‌ها، سی پی یو یا همان پردازنده است.. یک پردازنده، ضمن آنکه تعیین‌کننده قدرت پردازش یک لپ تاپ است، روی خصوصیات و ویژگی‌های دیگر لپ تاپ نیز اثر می‌گذارد که بارزترین آنها مدت زمان حفظ شارژ است. (هر چه پردازنده لپ تاپ بالاتر باشد، میزان مصرف انرژی دستگاه نیز بالاتر خواهد بود که این امر به دلیل پردازش و اجرای همزمان چندین برنامه در دستگاه است.) در انتخاب بهترین پردازنده لپ تاپ این نکته را مدنظر داشته باشید که هسته‌های بیشتر به معنای عملکرد سریع‌تر است و در اصل به‌عنوان اجرای همزمان چندین برنامه باید به آن‌ها نگاه کرد.

فن و هیت سینک لپ تاپ

فن یا همان سیستم تهویه هوا یکی دیگر از قطعات لپ تاپ ایسوس است که وظیفه خنک سازی دستگاه و متعادل نگاه داشتن دمای آن را برعهده دارد. اما گاه به دلیل آلودگی های بیش از حد (گرد و غبار موجود در هوا و یا استهلاک دستگاه و عدم سرویس دوره ای آن)، این قطعه کیفیت خود را از دست داده و در ادامه کار صداهای نابهنجاری را تولید می کند. صدای فن لپ تاپ و پایین آمدن راندمان فن، در نهایت سبب داغ تر شدن سی پی یو می گردد که ادامه این وضعیت ممکن است آسیب های بیشتری را به دستگاه وارد سازد.

قطعات بیرونی لپ تاپ ایسوس

کیبورد لپ تاپ

نخستین مورد از قطعات لپ تاپ ایسوس که در این بخش به آن خواهیم پرداخت، کیبورد است. کیبوردها صفحه کلیدهایی متشکل از تعداد زیادی کلید هستند که در زیر هر کدام از کلیدها چیزی به نام رابر Robber قرار دارد. رابرها در دو نوع نقطه‌ای و تکه‌ای ساخته می‌شوند. البته نوعی از آن‌ها با  فنری ارتجاعی نیز وجود دارد که تا اندازه‌ای گران‌تر هستند. عملکرد صفحه کلید به این صورت است که با فشار یک کلید از کیبورد، این حرکت توسط رابر، به بورد اصلی کیبورد انتقال داده می‌شود و اطلاعات آن تماس از طریق پورت USB یا دیگر انواع پورت کیبورد ، به مادربورد کامپیوتر منتقل می شود.

خدمات تخصصی نمایندگی ایسوس: تعمیر کیبورد لپ تاپ

صفحه نمایش لپ تاپ

یکی دیگر از قطعات لپ تاپ ایسوس، صفحه نمایش لپ تاپ است. ۱۳، ۱۵ و ۱۷ اینچ، سه اندازه مرسومی هستند که در حال حاضر صفحه نمایش لپ تاپ‌ براساس آنها تولید می‌شود. مدل های ۱۳ اینچ، غالباً سبک‌تر و اکثراً فاقد دیسک درایو هستند. مدل های ۱۵ و ۱۷ اینچ نیز غالباً جهت تماشای تصاویر با کیفیت و وضوحی بالا کاربرد دارند. انتخاب اندازه و نوع این مورد تا حد زیادی بستگی به نوع کاربری و نیاز کاربر دارد. رایج‌ترین فناوری‌های بکاررفته در ساخت صفحه نمایش‌های امروزی لپ تاپ، فناوری‌های ال سی دی و ال ای دی هستند.

شارژر لپ تاپ

شارژر لپ تاپ از آن دست قطعاتی است که به دلیل فعالیت های مکرر احتمال خرابی و آسیب در آن زیاد است. عمده اشکال پیش آمده در شارژر لپ تاپ، عدم توانایی در تغذیه دستگاه است. در چنین شرایطی، علی‌رغم اتصال دستگاه به شارژر، عملیات شارژ به درستی انجام نمی شود و کاربر به طور مداوم با لپ تاپی مواجه می شود که خالی از انرژی است. یکی از خرابی های پیش آمده در لپ تاپ که به نوعی با شارژر این دستگاه در ارتباط است، خرابی سوکت شارژر لپ تاپ است. در صورتی که بررسی های کارشناسان به این نتیجه ختم شود که امکان تعمیر سوکت شارژر وجود ندارد، اقدامات مورد نیاز جهت تعویض این قطعه انجام خواهد شد.

این مطلب را از قلم نیندازید: دلایل داغ شدن شارژر لپ تاپ چیست؟

تاچ پد لپ تاپ

یکی از قطعات لپ تاپ ایسوس که امکان بروز اشکال در آن وجود دارد تاچ پد است. در صورت خرابی تاچ پد، لپ تاپ دیگر قادر به تشخیص حرکت و موقعیت انگشت کاربر نخواهد بود و برخلاف قبل، به دستورات کاربر پاسخی نخواهد داد. در صورتی که تاچ پد کار نکند، احتمالاً این مسئله برای کاربر –به ویژه کاربری که عادت به استفاده از موس ندارد- دردسرساز باشد زیرا کار با لپ تاپ بسیار دشوار و کند می‌گردد. اشکالات پیش آمده در تاچ پد لپ تاپ به هر دلیل که باشد، تعمیر درست و اصولی آنها، صرفاً با مراجعه به یکی از مراکز تخصصی و مجاز در حوزه تعمیرات لپ تاپ محقق می گردد.

نمایندگی تعمیرات لپ تاپ

نمایندگی تعمیرات لپ تاپ یکی از تخصصی ترین مراکز فعال در این مرکز است که جهت ارائه پیشرفته ترین سرویس های مرتبط با بهسازی، ارتقاء و تعمیرات لپ تاپ راه اندازی گشته است. دارندگان برندهای گوناگون لپ تاپ می توانند با مراجعه به این نمایندگی و حضور در مرکز تعمیرات لپ تاپ تخصصی ترین خدمات مرتبط با سرویس و ارتقاء این دستگاه را دریافت نمایند. مدیریت مرکز تعمیرات لپ تاپ تیمی از زبده ترین مهندسان دو حوزه سخت افزار و نرم افزار را- پس از آنالیزها و آزمون های فنی و نظری- به همکاری فراخوانده و پیشرفته ترین تجهیزات این حوزه را در اختیار آنان نهاده تا تخصصی ترین خدمات مرتبط با تعمیرات لپ تاپ در این مرکز ارائه گردد.

نمایندگی ایسوس

نمایندگی ایسوس ارائه دهندۀ تمامی خدمات مرتبط با فروش و تعمیر محصولات ایسوس اعم از لپ تاپ، مادربرد، سرور، رایانه شخصی، قطعات شبکه، پروژکتور و …. به کاربران گرامی می باشد. کاربران گرامی محصولات ایسوس می توانند با مراجعه به نمایندگی ایسوس، تخصصی ترین خدمات مرتبط با دستگاه خویش را دریافت نمایند و از مراجعه به سایر مراکز بی نیاز گردند؛ تمامی خدمات ارائه شده در این مرکز به دست تیمی از زبده ترین کارشناسان حوزه تعمیر و فروش و با بهره مندی از پیشرفته ترین تجهیزات و امکانات این حوزه انجام می پذیرد. نمایندگی ایسوس مجهز به پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات بوده و از برترین تعمیرکاران و متخصصان در حیطه تعمیرات بهره می برد. کارشناسان حاضر در نمایندگی ایسوس به تمام قطعات سخت افزاری و نرم افزاری محصولات این شرکت مسلط بوده و با بهترین ترفندها دستگاه های ایسوس را تعمیر می نمایند.

اخبار، مقالات، محصولات و سوالات متداول در سایر بخش های وبسایت قابل پیگیری است.

3.7/5(3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed