جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

چگونه بایوس لپ تاپ را ریست کنیم ؟

بایوس لپ تاپ یا سامانهٔ ورودی/خروجیِ پایه به مجموعه‌ای از رویه‌ها یا برنامه‌های ذخیره شده در تراشه حافظه فقط خواندنی یا «رام» ROM در رایانه‌های شخصی سازگار با آی‌بی‌ام گفته می‌شود. این برنامه‌ها همه عملکردهای ورودی خروجی را اداره می‌کنند. وجود این برنامه‌ها در رایانه موجب می‌شود که برنامه‌های کاربردی به طور مستقیم برای کنترل سخت افزار، برنامه نداشته باشند و از سرویسهای رایانه استفاده کنند.

بایوس یک رایانه، نخستین کُدی است که هنگام روشن کردن آن اجرا می‌شود و وظیفه ابتدایی آن بارگذاری و آغاز کردن سیستم عامل است. وقتی رایانه روشن می‌شود، نخستین کار بایوس، تشخیص قطعات سیستم مانندکارت گرافیکی، صفحه کلید و موشواره، دیسک سخت، دیسک‌گردانهای نوری و سایر سخت افزارهاست. بایوس سپس نرم‌افزاری را که در دیسک سخت و یا لوح فشرده برای بالاآمدن یا بوت شدن ذخیره شده، تشخیص داده و آنرا اجرا می‌کند.

ریست بایوس لپ تاپ

بایوس چیست و چرا باید تنظیمات آن را ریست کرد؟

درواقع بایوس یک چیپست الکترونیکی است که بر روی مادربرد سیستم شما قرار گرفته است. کاربرد بایوس در لپ تاپ یا کامپیوتر این است که تمامی اطلاعات سخت‌افزارهای موجود در سیستم بر روی این قطعه ذخیره می‌شود. درواقع زمانی که شما سیستم خود را روشن می‌کنید، ابتدا مجموعه اطلاعات سخت‌افزارها که بر روی بایوس ذخیره شده‌اند، خوانده می‌شوند.

بنابراین اگر با مشکل بوت نشدن سیستم خود روبه‌رو شدید، باید بدانید که مشکل از بایوس لپ تاپ شماست که نمی‌تواند اطلاعات سخت‌افزارهای سیستم را بخواند. گاهی اوقات بهم ریختگی تنظیمات بایوس موجب بروز این مشکل می‌شود. به هر حال بهترین راه حل، ریست بایوس لپ تاپ است اما چگونه؟

انواع روش‌های ریست بایوس لپ تاپ

روش‌های مختلفی برای ریست کردن بایوس وجود دارد که در ادامه این مطلب تک تک آن‌ها را به شما آموزش خواهیم داد. توصیه می کنیم ریست بایوس توسط کارشناس تعمیر لپ تاپ ایسوس انجام شود. تعمیرات یک امر تخصصی است و نیاز به دانش و تجربه دارد لذا انجام آن توسط فردی که تجربه ای در این مورد نداشته ممکن است موجب برو مشکلات جبران ناپذیر شود.

ریست بایوس لپ تاپ از طریق منوی بایوس

1. لپ تاپ خود را روشن کنید.

2. در همان لحظه‌ای که لپ تاپ در حال بارگذاری است، می‌توانید با فشردن کلید Delete به صورت پیاپی وارد تنظیمات بایوس لپ تاپ خود شوید. البته لازم است بدانید که کلید وارد شدن به تنظیمات بایوس لپ تاپ، متناسب با نوع برند آن متفاوت است به گونه‌ای که در برخی از لپ تاپ‌ها باید به جای فشردن کلید Delete از کلید F12، F8 و F2 استفاده کرد. برای وارد شدن به تنظیمات بایوس در لپ تاپ ایسوس باید از کلید Esc استفاده کنید.

3. در هر یک از لپ تاپ‌ها گزینه ریست بایوس متفاوت است از این‌رو باید وارد تب Exit در بایوس لپ تاپ خود شوید و به دنبال یکی از این گزینه‌ها باشید:

  • Load Default
  • Load Fail-Safe Defaults
  • Load BIOS Defaults
  • Load Default Settings
  • Load Setup Default
  • Get Default Values

4. پس از انتخاب یکی از گزینه‌های مذکور متناسب با لپ تاپ خود، کلید F10 را بزنید تا این تغییرات ذخیره شوند یا اینکه به دنبال گزینه Save and Exit در تنظیمات بایوس لپ تاپ خود باشید.

ریست بایوس لپ تاپ از طریق منوی بایوس

ریست بایوس لپ تاپ از طریق Jumper

1. جامپر یک قطعه با بدنه پلاستیکی است که برای عایق کردن اتصال الکتریکی بین دو قطعه سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این قطعه می‌توان تنظیمات یک قطعه سخت‌افزاری را تغییر داد. جهت استفاده از این قطعه برای ریست بایوس لپ تاپ، ابتدا باید لپ تاپ خود را خاموش کنید.

2. پشت سیستم خود را باز کنید و بر روی مادربرد آن به دنبال جامپر بگردید. همانطور که اشاره کردیم جامپر یک قطعه پلاستیکی است که اطراف آن یکی از عبارات Clear CMOS، Clear، CLR CMOS یا CLR PWD نوشته شده است.

3. اکنون جامپر را در موقعیت Clear / CLR قرار دهید.

4. لپ تاپ خود را روشن کنید.

5. پس از روشن شدن لپ تاپ مجدداً آن را خاموش کنید و جامپر را به جای اول خود بازگردانید.

ریست بایوس لپ تاپ از طریق باتری بایوس

1. یکی دیگر از روش‌های ریست بایوس لپ تاپ برداشتن باتری CMOS و قرار دادن مجدد آن در جای خودش است. البته این روش تنها درصورتی امکان‌پذیر است که مادربرد شما دارای باتری CMOS باشد چراکه برخی از مادربردها فاقد این باتری هستند. اولین مرحله برای استفاده از این روش خاموش کردن لپ تاپ است.

2. اکنون پشت سیستم خود را باز کنید و به دنبال باتری بایوس بر روی مادربرد لپ تاپ خود بگردید.

3. باتری CMOS را از روی مادربرد بردارید.

4. 5 تا 10 دقیقه صبر کنید.

5. در همین حالت که باتری خارج از مادربرد است، کلید روشن و خاموش را بیست بار بزنید.

6. اکنون باتری CMOS را در جای خود قرار دهید.

7. حالا لپ تاپ خود را روشن کنید.

ریست بایوس لپ تاپ ایسوس

یکی از خدماتی که نمایندگی ایسوس به کاربران لپ تاپ ایسوس ارائه می‌دهد، رفع مشکلات مربوط به بایوس لپ تاپ و ریست بایوس این لپ تاپ است. علاوه‌بر این کارشناسان نمایندگی ایسوس، هرگونه خدمات مربوط به لپ تاپ ایسوس را در محل به کاربران ارائه می‌دهند. بنابراین درصورتی که سیستم شما بوت نشد و به ریست بایوس نیاز داشت، می‌توانید با نمایندگی ایسوس تماس بگیرید تا تکنسین‌های این مرکز در محل مورد نظر حاضر شده و خدمات ریست بایوس لپ تاپ ایسوس را به شما ارائه دهند.

نمایندگی ایسوس

نمایندگی ایسوس نه تنها معتبرترین مرکز فروش انواع دستگاه‌های ایسوس شامل: لپ تاپ، موبایل، آل این وان، تبلت، پروژکتور، تجهیزات کامپیوتر و شبکه است بلکه تخصصی‌ترین مرکز تعمیرات دستگاه‌های ایسوس نیز به شما می‌رود. با این وجود می‌توانید هم برای خرید و هم برای تعمیرات دستگاه‌های ایسوس به یکی از شعب این مرکز مراجعه کنید. درضمن نمایندگی مجاز ایسوس همیشه برای مشتریان خود خدمات پس از فروش ویژه‌ای را در نظر می‌گیرد. بنابراین با خرید هر یک محصولات ایسوس از نمایندگی ایسوس می‌توانید از خدمات پس از فروش ایسوس نیز بهره‌مند شوید.

3/5(5 امتیاز)