اشتراک گذاری

راهنمای پارتیشن بندی هارد دیسک

پارتیشن بندی هارد، یکی از مهم ترین کارهایی است که در حین نصب ویندوز انجام می شود. البته شما می توانید هر هاردی را پارتیشن یا قسمت بندی کنید. به این ترتیب بسته به نیاز می توانید چند درایو ایجاد کنید تا اطلاعات خود را در بخش های مجزای هارد ذخیره کنید در این مقله قصدداریم درمورد روش های پارتیشن بندی هارددیسک صحبت کنیم. 

راهنمای پارتیشن بندی هارد

منطق پارتیشن بندی

چرا درایو را پارتیشن بندی کنیم؟ در زیر به چند دلیل آن اشاره می کنیم.

  • اگر بیشتر از یک نفر از سیستم استفاده می کند و شما می خواهید که فایل ها را به صورت مجزا نگهداری کنید، به هر نفر حق دسترسی بدهید و نیاز به امنیت دارید. پارتیشن بندی در این امور کمک می کند مخصوصا اگر یک کودک از سیستم استفاده می کند.
  • اگر می خواهید بهره و توان بیشتری از سیستم خود ببرید. پارتیشن بندی هاردیسک میزان حرکت هد های درایو شما را در زمان خواندن و نوشتن اطلاعات و یا زمان جستجوی اطلاعات را کاهش می دهد.
  • به علاوه پارتیشن بندی فضای لازم برای نوشتن آدرس های مربوط به اطلاعات را کمتر می کند در نتیجه این کاهش حجم سیستم می تواند سریعتر به اطلاعات ذخیره شده و محل آنها دسترسی پیدا کند در نتیجه کارائی سیستم شما بیشتر می شود.

این آموزش کاربردی را از دست ندهید: راهنمای نصب ویندوز 10

راهنمای پارتیشن بندی

پارتیشن بندی در زمانی که اطلاعاتی در هارددیسک شما نباشد بسیار راحت تر است، بنابراین اگر سیستم شما جدید است بهتر است اینکار را همین الان انجام دهید اما به هر حال می توانید اینکار را هر زمان انجام داده اما بهتر است قبل از آن از اطلاعات خود یک فایل پشتیبان ذخیره کنید. جهت مطالعه ی راهنمای پارتیشن بندی با ما همراه شوید.

تقسیم یک فضا به دو فضا

  • کنترل پنل Control Panel را باز کنید، به ابزار Administrative Tools رفته و بر روی کامپیوتر منجمنت click Computer Management کلیک کنید.
  • بر روی استورج Storage در فضای میانی دو کلیک بزنید و سپس بر روی مدیریت دیسک Disk Management دو کلیک بزنید.
  • دیسک ۰ فضای اصلی هاردیسک شما است. اگر هارد شما پارتیشن نشده باشد اکثر این فضا به نام درایو C شناخته می شود.
  • بر روی درایو, C یا فضای پارتیشن نشده کلیک راست را بزنید
  • سپس بر روی “Shrink Volume.” کلیک کنید (ویندوز پارتیشن ها را به نام ولوم volume می شناسد)، ویندوز اندازه ای را که می خواهید درایو خود را کوچک کنید از شما سئوال می کند این مقدار همان فضائی است که بعد از پارتیشن بندی حجم پارتیشن جدید را تشکیل خواهد داد. 
آموزش پارتیشن بندی هارد دیسک
  • حجمی را که مطابق نیاز شماست وارد کنید.
  • جهت کوچک کردن فضا، گزینه ها را به ترتیب انتخاب کنید و ادامه دهید .
  • پس از پایان اینکار، فضائی قسمت نشده unpartitioned خواهید داشت که بعدا به عنوان پارتیشن دوم از آن استفاده خواهید کرد.
  • بر روی این فضای قسمت نشده کلیک راست را بزنید و بر روی گزینه New Simple Volume کلیک کنید.
پارتیشن بندی هارد در ویندوز 7
  • گزینه ها را دنبال کنید تا فضای پارتیشن جدید و اسم آن را انتخاب کنید.
  • در آخر از شما جهت فرمت فضای جدید سوال می شود.
  • گزینه OK را انتخاب کرده تا پارتیشن جدید فرمت شود. پارتیشن شما برای استفاده آماده است.

آموزش پارتیشن بندی هارد در ویندوز 11

این‌که باید چند پارتیشن روی هارد درایو خود ایجاد کنید بستگی به ظرفیت داخلی هارد درایو دارد. به‌طور کلی توصیه می‌شود که حداقل سه پارتیشن روی سیستم داشته باشید: یک درایو برای سیستم‌عامل، یک درایو برای نرم‌افزارها و بازی‌ها و یک درایو برای اسناد و تصاویر و فایل‌های شخصی. اگر هارد درایو کم‌ظرفیتی با حافظه‌ی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت دارید،‌ بهتر است صرفاً دو پارتیشن بسازید. توصیه می‌شود سیستم‌عامل خود را همواره در درایوی با ظرفیت ۱۲۰ تا ۱۵۰ گیگابایت نصب کنید. هارد جدید به‌طور پیش‌فرض پارتیشن ندارد بنابراین دانستن نحوه‌ی پارتیشن بندی قبل از نصب ویندوز ۱۱ ضروری است.

برای پارتیشن بندی هارد قبل از نصب ویندوز 11 باید سیستم‌عامل را به روش Clean Install نصب کنید. توجه داشته باشید که در این روش Clean Install تمامی اطلاعات از جمله نرم‌افزارها، همگی از حافظه‌ی کامپیوتر حذف می‌شوند.

مراحل تقسیم فضای هارد در ویندوز 11

  • پس از شروع فرایند نصب ویندوز، پنجره‌ی اولیه که در زیر این متن قابل مشاهده است را خواهید دید. این پنجره را بدون تغییر باقی بگذارید و روی Next کلیک کنید.
  • در این مرحله روی Install Now کلیک کنید.
  • روی گزینه‌ی I don’t have a product key کلیک کنید و در صفحه‌‌ی بعدی روی Next کلیک کنید.
پارتیشن بندی هارد در ویندوز 11
  • در این مرحله‌ی نسخه‌ای از ویندوز را که به‌دنبال نصب کردن آن هستید انتخاب و روی Next کلیک کنید. در مرحله‌ی بعد با قوانین و مقررات مایکروسافت موافقت کنید (I accept the license terms ) و باردیگر روی Next بزنید.
  • روی گزینه‌ی Custom: Install Windows only (Advanced) کلیک کنید.
پارتیشن بندی در ویندوز 11
  • در این مرحله گزینه‌های مختلفی روی صفحه می‌بینید. اگر به‌دنبال حذف درایو هستید، پس از کلیک روی آن گزینه‌ی Delete را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید درایو را فرمت کنید، گزینه‌ی Format دردسترس شما است. اگر به‌دنبال ایجاد درایو جدید هستید، پس از کلیک روی Unallocated Space امکان ایجاد درایو جدید فراهم می‌شود. اگر به‌دنبال افزایش ظرفیت درایو هستید، روی گزینه‌ی Extend کلیک کنید (درادامه این گزینه‌ها را دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد). پس از انجام کارهای مدنظر روی Next کلیک کنید تا وارد فرایند نصب ویندوز شوید.

آموزش پارتیشن بندی بعد از نصب ویندوز ۱۱ با Disk Management

پارتیشن بندی بعد از نصب ویندوز ۱۱ ازطریق ابزارهای مختلف قابل انجام است؛ اما توصیه می‌کنیم از ابزار اصلی ویندوز یعنی Disk Management استفاده کنید، چون به‌سادگی انجام این کار را ممکن می‌کند. بدین منظور در بخش جست‌و‌جوی ویندوز عبارت Disk Management را تایپ کنید و روی اولین گزینه‌ی صفحه‌ی نتایج یعنی Create and format hard disk partitions کلیک کنید.

آموزش پارتیشن بندی هارد در ویندوز 11

راهنمای پارتیشن بندی هارد در ویندوز 10

ساده ترین راه برای راه‌اندازی ابزار مدیریت دیسک در ویندوز 10 از طریق منوی Start است. برای این کار:

  • روی منوی Start کلیک کرده و عبارت Disk Management را سرچ کنید.
  • سپس روی گزینه Open یا Create and Format Hard Disk Partitions بزنید.
پارتیشن بندی هارد در ویندوز 10
  • همچنین می‌توانید از کلیدهای Windows + X و بعد فشردن کلید K نیز به عنوان مسیر جایگزین کمک بگیرید.
  • راه سوم هم در کنترل پنل، Administrative Tools، قسمت Computer Management، بخش Storage است.
آموزش پارتیشن بندی هارد در ویندوز 10

راهنمای پارتیشن بندی هارد در ویندوز 8

  • در گام نخست روی آیکون My Computer راست کلیک کرده و گزینه Manage را بزنید
  • پس از زدن دکمه Manage صفحه زیر در جلوی چشمان شما ظاهر خواهد شد.
  • پس از آن روی دکمه Storage کلیک کنید
  • سپس روی دکمه Disk Managment کلیک کنید
  • پس از این کار تمامی درایو های شما نمایان می شود ، برای ادامه کار شما باید درایوی که می خواهید حجم اضافی مورد نیازتان را از آن جدا کنید انتخاب و رویش راست کلیک کنید
  • هنگام راست کلیک چند گزینه برای شما نمایان می شود ، گزینه اول Shrink Volume گزینه دوم Extend Volume است ( Shrink Volumeبرای آزاد کردن و در حقیقت شیر کردن فضای اضافی در درایو ها مورد استفاده قرار میگیرد .، گزینه Extend Volume هم برای اضافه کردن فضا اضافه شده به درایوی که کمبود فضا دارد بکار می رود .)
  • اگر شما در این مرحله می خواهید فضایی از درایو ها دیگر را آزاد و یک درایو جدید بسازید پس از راست کلیک روی درایوی که فضای اضافه دارد و زدن گزینه Shrink Volume کل فضای اضافه موجود در این درایو به شما در پنجره جدید طیق تصویر زیر نشان داده خواهد شد.
راهنمای پارتیشن بندی هارد در ویندوز

نکته: گاهی اوقات این گزینه ها در دیسک منیجمنت فعال نمی باشد و برای اضافه کردن فضا به درایو C تنها ترین راه استفاده از نرم افزار مخصوص پارتیشن بندی است که در بالا نرم افزاری مفید در این حوزه معرفی شد. اگر سوالی در این موضوع داشتید حتما در بخش نظرات این پست درج کنید تا پاسخ داده شود.

پارتیشن بندی در ویندوز 7

آیا می خواهید که سرعت کامپیوتر خود را بالا ببرید، مدیریت آنرا آسان تر کنید و اطلاعات را با امنیت بیشتر به اشتراک بگذارید؟ تقسیم کردن فضای هارد دیسک که به آن پارتیشن بندی می گویند مدیریت سیستم شما را انعطاف پذیر تر می کند، برای اینکار ویندوز ۷ برنامه ساده ای را برای درایو شما تدارک دیده است که به کمک آن می توانید پارتیشن بندی را به سادگی انجام داده و نیاز به تهیه برنامه دیگری نداشته باشید.

  • آیا می خواهید مدیریت سیستم خود را بهبود ببحشید؟ اگر سیستم عامل خود را در فضائی مجزا از اطلاعات خود نگهداری نمائید، دسترسی و تهیه فایل پشتیبان از فایل های شما راحت تر انجام می شود. حتی اگر مجبور باشید که سیستم عامل خود را دوباره نصب کنید بدون نگرانی از دست رفتن اطلاعات آنرا انجام می دهید.
  • می خواهید اطلاعات شما امنیت بیشتری داشته باشند؟ اگر به هر دلیلی قسمتی از هاردیسک شما آسیب ببیند مثلا به دلیل تروجان ها، امکان بیشتری وجود دارد که پارتیشن دیگر سالم و دستنخورده باقی بماند. در این مقاله راهنمای پارتیشن بندی را مطالعه نمایید.

پیشنهاد ایسوس سرویس: نحوه اکتیو کردن ویندوز

تعمیرات کامپیوتر ایسوس

پارتیشن بندی کامپیوتر توسط متخصصین تعمیرات کامپیوتر ایسوس به صورت حرفه ای و با پیشرفته ترین امکانات انجام می شود. تعمیرکاران این مرکز ، متخصصان خبره و کاربلد حوزه ی تعمیرات کامپیوتر هستند که با استفاده از ابزار درجه یک ، به تعمیر این دستگاه می پردازند . لذا کاربران می توانند مطمئن باشند که سیستم کامپیوترشان در واحد تعمیرات تخصصی کامپیوتر ایسوس ، به درستی تعمیر می گردد . لازم به ذکر است که در این مرکز ، هم تعمیرات نرم افزاری کامپیوتر انجام می شود و هم امکان انجام کلیه ی تعمیرات سخت افزاری این دستگاه ، فراهم شده است .

نمایندگی ایسوس و واحدهای تعمیرات ایسوس

نمایندگی ایسوس عهده دار کلیه ی فعالیت های مربوط به فروش و خدمات پس از فروش محصولات شرکت ایسوس در ایران می باشد. این مرکز با سرلوحه قرار دادن شعار مشتری مداری در تمامی بخش هایش، همواره در تلاش بوده تا رضایت شما کاربران گرامی را جلب کند. در نمایندگی ایسوس ، خدمات مربوط به هر محصول در پارت مختص به همان محصول ارائه می شود . هم چنین این مرکز ، با تجهیز هر بخش به پیشرفته ترین ابزار و تجهیزات مربوط به همان بخش، گامی بلند در جهت ارائه ی خدمات تخصصی به مشتریان محترم برداشته است.

شما عزیزان در صورت وجود هرگونه سوال درمورد فروش، تعمیرات و خدمات پس از فروش محصولات ایسوس می توانید با نمایندگی ایسوس تماس حاصل نمایید؛ کارشناسان ما آماده ی پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند. در این بخش به معرفی واحدهای تعمیرات ایسوس می پردازیم.

Rate this post